Nepnieuws is erg, maar what about branded content?

notes-514998Ik plaats steeds minder vaak artikelen door op deze blog. Het is namelijk een beetje omslachtig. Tegelijkertijd vind ik het wel leuk om mijn abonnees (ik geef toe: dat zijn vooral familie en vrienden) op de hoogte te houden van wat ik schrijf. Daarom probeer ik het eens met een maandoverzicht. Ook om voor mezelf een beetje op een rijtje krijgen wat ik nu eigenlijk doe in een maand. Bij dezen!

Zwendel

Voor Motherboard houd ik onder de noemer ‘Heel Holland Hoaxt’ bij welk nepnieuws er in Nederland rondgaat. Deel 1 staat hier, deel 2 hier. Ik onderzocht ook een andere vorm van online zwendel: de vele nepaccounts van BN’ers en politici op Twitter. Voor dat artikel sprak ik met een zonderlinge figuur die meer dan 300 van deze accounts fabriceerde.

Branded content

Voor SVDJ.nl (de site van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek) schreef ik twee stukken over branded content. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen het niet doorhebben als een artikel door een commerciële partij is betaald. In het eerste stuk laat ik zien dat er weinig regelgeving is om misleidende praktijken te voorkomen. Het andere stuk ging over interessant debat over dit probleem.

Specialiseren?

Moet je als beginnend journalist nou specialiseren of juist alles kunnen? Over die vraag ging dit stuk. Het is een vraag waar ik zelf ook veel over nadenk. Tot eind 2016 was ik ongeveer twee dagen per week nieuwsredacteur bij NU.nl. Daar was het gunstig dat ik ‘van alles een beetje’ weet. Toch koos ik er – met pijn in het hart – voor om daar te stoppen om me meer toe te kunnen leggen op langere verhalen over media en andere onderwerpen waar ik warm van word.

Harde praktijk

Maar het is geen sinecure om als freelancer van losse opdrachten te leven. Ik sprak hier uitgebreid over met collega Sjoerd Arends. Het interview met hem op SVDJ.nl is het eerste deel van een serie interviews met journalisten, vijf jaar na hun afstuderen. De serie gaat in wezen over de vraag: word je als student goed voorbereid op de harde praktijk?

Komende maand blijf ik veel over media schrijven, maar ga ik ook op pad voor nieuwe opdrachtgevers. Dat blijft toch een van de leukste dingen van het freelancen: dat de wereld open ligt en zich altijd weer nieuwe toffe projecten aandienen. <

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *